- »

Saturday, September 22, 2012

Latihan Pengukuhan 2 : Bahagian B

Arahan: Tulis satu karangan yang berakhir dengan " ...Aku sungguh seronok dan berharap kenangan tesebut akan berulang lagi.

Nama : Iffah dan Karmila
Kelas : 5Gemilang
Tarikh :22 September 2012
Tajuk :Pengalaman manis

Ketika kami duduk di kelas sambil berbual kosong,kami mendapat berita tentang lawatan ke KLCC,Kuala Lumpur dari Cikgu Aida.

Cikgu Aida menyuruh kami untuk beratur dan turun ke tapak perhimpunan dengan segera.Cikgu memberitahu kami juga tentang lawatan tersebut dan alatan yang perlu dibawa nanti.Kami berasa sungguh gembira.

Alatan yang perlu dibawa oleh kami ialah makanan,duit dan sebagainya.

Hani Dan Ameeshah :) said...

Nama:Hani dan Ameeshah
Kelas:5 Gemilang
Tajuk:Tulis Satu Karangan yang
berakhir dengan"...aku
sungguh seronok dan berharap
kenangan tersebut akan
berulang lagi.

Sumber:Karangan sendiri

Pada cuti sekolah yang lalu,keluarga saya telah pergi melancong ke Terengganu.Kami menaiki kereta Estima.Keluarga kami berasa amat gembira kerana dapat melancong ke tempat peranginan.

Perjalanan untuk pergi ke sana mengambil masa selama empat jam.Dalam beberapa kami berhenti di kawasan rehat di Dengkil.Setelah dua puluh minit berehat kami meneruskan perjalanan untuk pergi ke Terengganu.

TAJUK:MELANCONG KE LUAR NEGARA

Pada hari ahad yang lalu, ayah dan ibu berbincang untuk bercuti pada cuti persekolahan minggu hadapan.Ibu dan ayah telah bersetuju untuk membawa kami bercuti.Pada malam itu ,ayah memanggil kami ke ruang tamu untuk memberitahu kami sekeluarga akan bercuti pada minggu hadapan.Kami sungguh gembira kerana mendengar berita itu.

Pada keesokan harinya kami telah dikejutkan pada awal pagi lagi kerana ayah mengambil tiket pada pukul enam pagi.Kami bersiap untuk ke sana.Setelah kami mengemas pakain unuk ke sana kami bersiap dengan pakain yang kemas.

Selepas semunya barang masuk ke dalam kereta kami bertolak ke lapangan terbang pada pukul empat pagi.Kami telah sapai di lapangan terbang lalu kami pergi ke surau di sana kerana untuk solat subuh.Setelah menunaikan solat subuh ,ayah pergi ke kaunter unuk mengambil tiket.Kami terus berlepas ke desinasi.

Kami telah sampai di destinasi kami.Rupa-rupanya kami bercuti di Australia.Nyaman sungguh udara di sana.

Syafikah,Safiyyah said...

Nama :Syafikah,Safiyyah
Tarikh:22/9/2012

Hari ini merupakan hari minggu. Keluargaku bercadang untuk pergi bercuti bagi mengisi masa lapang.
Ayahku memberikan berbagai-bagai cadangan tempat bercuti tetapi tidak sesuai.

Selepas sejam kami berbincang,tiba-tiba pak cikku menelefon ayahku lalu mengajak kami sekeluarga bercuti di sebuah tempat yang sangat indah dan nyaman iaitu di Pulau Langkawi pada esok hari.Ayahku bersetuju lalu menyuruh kami mengemas barang-barang yang ingin dibawa ke sana.

Pada keesokan harinya,kami bertolak dengan gembiranya.Kami ke sana dengan menaiki sebuah kereta.Setelah sampai di jeti, kami menaiki feri untuk sampai ke Pulau Langkawi. Masa yang diambil untuk sampai ke Pulau Langkawi ialah kira-kira satu jam dari jeti.

NAMA :FARAH NURAINI & NUR HIDAYAH
TAJUK:

Hari ini,seperti dijanjikan oleh ayah akan membawa kami ke negeri Sabah dengan menaiki kapal terbang.
Kami ke sana untuk mendaki Gunung Kinabalu.Ianya juga untuk mengisi masa lapang kami pada cuti akhir tahun ini.

Kami telah mengemas baju dan barang keperluan kami pada hari sebelumnya.Ibu saya akan memastikan bahawa barang-barang disediakan dengan rapi.Jika tidak,ia akan menyusahkan kami sekeluarga di sana.

Keesokan harinya,kami mula berangkat ke lapangan terbang.Beg kami diperiksa sebelum kami masuk ke dalam kapal terbang.Pengawal keselamatan di sana ingin memastikan bahawa tiada barang yang berbahaya di situ.

Kelihatan seorang pramugari tersenyum manis ke arah kami sekeluarga.Di dalam kapal terbang, kami diberi layanan yang sungguh memuaskan oleh pramugari dan pramugara tersebut.

Sesampainya kami di sana,kami juga diberikan layanan yang baik daripada penduduk sekitar Gunung Kinabalu.Kami mengambil masa 2 hari 1 malam untuk mendaki Gunung Kinabalu.

Akhir sekali,walaupun saya berasa penat,saya berasa sungguh gembira.Kami telah pulan ke rumah selepas mendaki Gunung Kinabalu.Saya berharap dapat ke sana lagi suatu hari nanti.

Joshua dan Faiz said...

Pada dua minggu yang lalu pergi,aku pergi berkelah di pantai Port Dickson bersama keluarga.Aku pergi ke sana dengan menaiki kereta Avanza kami.Aku sungguh gembira

Setelah satu jam telah berlalu kami sekeluarga pun tiba di pantai tersebut.Kami mengeluarkan makanan-makanan yang kami telah sediakan di rumah.Kami juga membawa tikar.

Ibu dan nenek menghampar tikar dan meletakkan makanan di atas tikar.Aku dan adik pergi menukar baju untuk mandi pantai.Kami pun pergi bermandi pantai.

Setelah kami selesai mandi di pantai kami pun pergi makan sedikit makanan yang telah disediakan.Aku menukar baju dan menyimpan semua barang-barang kami.

Kami pun pulang ke rumah.Aku sungguh seronok dan berharap kenangan tesebut akan berulang lagi.

SYAFIKAH,SAFIYYAH said...

Nama : NOR SYAFIKAH dan SAFIYYAH.
Tarikh : 22 September 2012.
Sumber : Buat sendiri.

Hari ini ialah hari minggu iaitu hari cuti buatku.Keluargaku bercadang untuk pergi bercuti bagi mengisi masa lapang. Ayahku telah memberi berbagai-bagai cadangan tempat untuk bercuti tetapi semuanya tidak sesuai dan tidak menarik.

Selepas satu jam berbincang, tiba-tiba pak cikku menelefon ayahku. Pak cikku memberi cadangan agar bercuti di sebuah tempat peranginan iaitu Pulau Langkawi pada hari esok. Ayahku bersetuju lalu menyuruh kami mengemas barang yang ingin dibawa.

Pada keesokannya, kami bertolak ke destinasi yang ingin dituju. Kami ke sana dengan menaiki sebuah kereta yang dipandu oleh pak cikku. Setelah sampai di jeti, kami perlu menaiki feri untuk sampai ke Pulau Langkawi. Masa yang diambil untuk sampai ke Pulau Langkawi kira-kira selama satu jam dari jeti.

Setelah sampai disana, pak cikku menempah hotel untuk kami sekeluarga berehat. Pada waktu petang pula,kami melawat ke Makam Mahsuri yang mempuyai banyak sejarah. Pelbagai maklumat yang aku perolehi disana.

Pada keesokannya, kami pergi ke Dataran Helang. Kelihatan ramai pelancong yang berada disitu. Kami sempat untuk mengambil gambar bersama-sama di dataran tersebut.

Pada hari terakhir kami berada disana,kami sempat melawat ke gerai-gerai yang menjual cenderahati. Kami sungguh seronok dan berharap kenangan ini akan berulan lagi.